Rights in the concept of religious and linguistic
In the Islamic concept and linguistic:
Some Faarafh Islam in human language and idiomatically.
Human language: the word is derived from the word "once" and the meaning and joy of housing, which is the opposite of barbarism.
Human idiomatically: that the human race living thinker qualified for succession in the land and bear the consequences of the costs and do the duty of the secretariat, which afford them.
Human ..... sane expensive official object, and take responsibility for his choice and his work, and then you can not assign these dangerous him responsibility without access his mind he can distinguish it between good and evil, and to have the freedom to choose between different approaches and actions, and the man is not free for everything, of course, but is free while he is responsible for and charged him, and all this, of course, in the context of God's will, and can say that God wanted to be the will of man. {And the same and the other (7) Volhmha Vgeorha and piety (8) has returned from Zakaha (9) have been disappointed Dsaha (10)}
That man is the creature who was honored God, and worshiped him, even though the angels of God origin Altini.misah mind and thinking, and make it socially ..... Btabah.khalgah to worship God and for the reconstruction of the ground and the same Aslahaa.lh prone to evil, that Axha elevated his humanity. and that rescued her ... Astabdth and kept him out of his humanity.
Some knew him: the creature is honored that God created in his hand and his generosity and mocked him all that is in the ground to be the successor to some of the land in the architecture and worship God
Man is the creature that God created him and his generosity and bounty on many of his creation and blessed by the grace of the mind, which is the place of ethics, values and principles that characterize the human animal, the designated ethics of this creature and elevated became a man, though degenerated morals become astray from cattle, nor transcends human morality but to obey God and commitment to the Bill.
Rights: of mankind, jinn otherwise, or of mankind .. otherwise aversion ...
And medial: attributed to mankind, it is said to those more Miss, and all that humanizes him
Rights has called it; it does not create habitus his strength but Bance each other.
That is why it is said: civil rights, of course; in terms of strength not only to each other, and can not take care of all causes.
It was said: so named; it Yanes all familiar 1
Ibn Abbas, may Allah be pleased, he said, but the man named man; because he entrusted forgot .... and a sign says: I have a covenant to Adam by Vinci did not find him torque (Taha / 115
This article has been received (humans, elves otherwise) in the Holy Quran Ninety-time 3
As stated in the Koran twenty face of the object and use the semantic 4
1 - Vocabulary Koran Raghib al-Isfahani - Forget the material
2 - San Arabs material Ince - son of perspective
3 - Concordance to the words of the Koran - Mohammed Fouad Abdel Baki
4 - Dictionary Quran publishing house Ilm Beirut - Hussein Mohammed Aldamgany
وفى الفكرالدينى
ما أعجب الا نسان .....ذاته حيرت الانسان نفسه..... حين أشغل نفسه كى يفهم نفسه ....فعلى مر السنين ومنذ بدأ الفكر الانسانى ...حاول المفكرون والباحثون من كافة تخصصات أهل العلم وضع تحديد وتعريف له ......ولكنهم ما لبسوا إلا وازدادت حيرتهم .....كل عرفه حسب علمه وتخصصه والمشاهد من عصره
فمنهم... من جعل الإنسان "عملة اقتصادية" في سوق الصناعة والتجارة ....كما تقول المادية التاريخية. ومنهم.... من جعل الناس عبيدا للعنصر السيد مثل...... الفاشية . ومنهم.... من جعل وجود الإنسان مقتصرا على تلبية حاجاته ونزواته دون الاهتمام بعقله وروحه.
نحاول تلخيص تعرفاته فى : ــــــــــــــــ
قبل الاسلام :
ببساطة هو كائن مكون من جسد وروح الجسد أصل الخطيئة
وفى المفهوم الاسلامى واللغوى:
فيعرفه البعض فى الإسلام الإنسان لغة واصطلاحا .
الإنسان لغة :لفظ مشتق من لفظة ” أنس ” ومعناها سكن وفرح، وهي نقيض التوحش.
الإنسان اصطلاحا : ذلك الجنس البشري الحي المفكر المؤهل للخلافة في الأرض وتحمل تبعات التكاليف والقيام بواجب الأمانة التي تحملها .
الإنسان .....كائن عاقل مسئول مكلف، ويتحمل مسئولية اختياره وعمله، ومن ثم لا يمكن إسناد هذه المسئولية الخطيرة إليه دون أن يتاح له عقل يستطيع أن يميز به بين الخير والشر، وأن تكون له حرية الاختيار بين مختلف المناهج والأعمال، والإنسان ليس حرًا في كل شيء طبعًا بل هو حر فيما هو مسئول عنه ومكلف به، وهذا كله بالطبع في إطار مشيئة الله تعالى، ويمكن القول: إن الله تعالى أراد أن يكون للإنسان إرادة. {وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا (7) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (8) قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (9) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا (10)}
الانسان هو ذلك المخلوق الذي كرمه الله،و سجدت له الملائكة رغم اصله الطيني.ميزه الله بالعقل والتفكير،و جعله اجتماعيا .....بطبعه.خلقه الله لعبادته و لاعمار الارض و اصلاحها.له نفس امارة بالسوء،ان عاكسها ارتقى بانسانيته.و ان انقاد لها...استعبدته و ابعدته عن انسانيته.
عرفه البعض: هو المخلوق المكرم الذى خلقه الله بيده وكرمه وسخر له ما فى الارض جميعا ليكون خليفة لبعضه فى عمارة الأرض وعبادة الله تعالى
الإنسان هو ذلك المخلوق الذي خلقه الله عز وجل وكرمه وفضله على كثير من خلقه وأنعم عليه بنعمة العقل، الذي هو محل الأخلاق والقيم والمبادئ التي تميز الإنسان عن الحيوان، فإن سمت أخلاق هذا المخلوق وارتقت أصبح إنسانا، وإن انحطت أخلاقه أصبح أضل من الأنعام، ولا تسمو أخلاق الإنسان إلا بطاعة الله عز وجل والالتزام بشرعه.
الإنسان: من الإنس، خلاف الجن، أو من الأنس .. خلاف النفور...
والإنسى: منسوب إلى الإنس، يقال ذلك لمن أكثر أنسه، ولكل ما يؤنس به
وقد سمى الإنسان بذلك؛ لأنه خلق خلقة لا قوام له إلا بأنس بعضهم ببعض.
ولهذا قيل: الإنسان مدنى بالطبع؛ من حيث لا قوام لبعضهم إلا ببعض، ولا يمكنه أن يقوم بجميع أسبابه.
وقيل: سمى بذلك؛ لأنه يأنس بكل ما يألفه 1
وروى ابن عباس، رضى الله عنهما، أنه قال: إنما سمى الإنسان إنسانا؛ لأنه عهد إليه فنسى ....وذلك إشارة لقوله تعالى: وَلَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً (طه/ 115
وقد وردت هذه المادة (إنسان، خلاف الجان) فى القرآن الكريم تسعون مرة 3
كما ورد فى القرآن الكريم على عشرين وجها من وجوه الاستعمال والدلالات4
1 – مفردات القرآن الراغب الأصفهانى - مادة إنس
2 – لسان العرب مادة إنس – ابن منظور
3 – المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الكريم – محمد فؤاد عبد الباقى
4 – قاموس القرآن نشر دار العلم للملايين بيروت – الحسين محمد الدامغانى